dr hab. Rafał Syska

r.syska@onet.eu

 

 

 

Rafał Syska, adiunkt habilitowany w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Historyk filmu i specjalista od kina współczesnego. Autor kilku książek, kilkunastu artykułów i esejów naukowych poświęconych zjawiskom najnowszego kina, przemocy w filmie, neomodernizmowi i slow cinema, a także z zakresu analizy i historii filmu. Prowadzi zajęcia z Kierunków filmu współczesnego, Metodologii badań nad historią filmu, Krytyki filmowej, Historii filmu klasycznego i nowofalowego, a także z Wprowadzenia do wiedzy o filmie. Obecnie w kręgu jego zainteresowań znajduje się zjawisko slow cinema i przemiany narracyjno-inscenizacyjne kina najnowszego.

Dotychczas wydał m.in. Film i przemoc. Sposoby obrazowania przemocy w kinie (2003), Zachować dystans. Filmowy świat Roberta Altmana (2008), Poezja obrazu. Filmy Theo Angelopoulosa (2008), Filmowy neomodernizm (2014). Był redaktorem Słownika filmu (2005, II wydanie 2010) i książki Adaptacje literatury amerykańskiej (2011) oraz współredaktorem trzytomowej serii Mistrzowie kina amerykańskiego (2006-2009) oraz czterotomowej Historii kina (od 2009).

Stypendysta Fundacji Tygodnika „Polityka", Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej i Fundacji Kościuszkowskiej. W 2012 roku scholar visiting na Columbia University w Nowym Jorku i University of Southern California w Los Angeles. Dwukrotny kierownik grantów Komitetu Badań Naukowych i Narodowego Centrum Nauki.

Pomysłodawca, założyciel i redaktor naczelny czasopisma o tematyce audiowizualnej EKRANy (od 2011). Kurator wystawy Stanley Kubrick w Muzeum Narodowym w Krakowie (2014 – nagroda Wydarzenie Kulturalne Roku III Programu Polskiego Radia).

Za najlepszego reżysera w historii uważa Michelangelo Antonioniego, a za najwspanialszy film – Powiększenie. Pasjonuje się historią alternatywną, w wolnych chwilach rysuje mapy, kiedyś namiętnie słuchał Brucknera, teraz Szostakowicza i Archive. Ideowo najbliżsi są mu libertarianie w stylu Clinta Eastwooda.