Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

MY NA FACEBOOKU

 
 

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr Waldemar Frąc

waldemar.frac@uj.edu.pl

Z-ca dyrektora ds. dydaktycznych Instytutu Sztuk Audiowizualnych. 

Technik mechanik (spec. budowa maszyn). Absolwent  Wydziału Filologicznego (magisterium z teorii filmu) i Filozoficznego UJ (magisterium z filozofii współczesnej). Na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ uzyskał stopień doktora nauk o sztuce (dysertacja z filozofii i teorii filmu). Wykłada w  Zakładzie Historii Filmu Powszechnego UJ. Pracował także w Katedrze Teatru, Filmu i Nowych Mediów UO. Pełnił funkcję redaktora  "Przeglądu Kulturoznawczego" (od momentu powstania) - czasopisma Komitetu Nauk o Kulturze PAN i  (obecnie) Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej  UJ. Należy do  Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.

Kino możliwe, Kraków 2003.

Ważniejsze artykuły:

Andrzej Barański - spełnienie pamięci w obrazie, (w:) Autorzy kina polskiego, red. G. Stachówna i J. Wojnicka, Kraków 2004.

Audiowizualność jako wyzwanie etyczne, „Przegląd Kulturoznawczy" 2006, nr 1.

Cielesność filmu, filmowość ciała, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84.

Cierpienie czy sens? „Zycie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” K. Zanussiego, (w:) Cierpienie i nadzieja w twórczości Krzysztofa Zanussiego, red. A. Baczyński, M. Drożdż, M. Legan, Kraków 2015.

Dotknięcie śmierci obrazem - potrzeba sensu. „Wykonać wyrok” Stephena Frearsa, „Kwartalnik Filmowy" 2006, nr 53.

Filmowe sensy choroby, (w:) Wokół choroby, medycyny i praktyk medycznych. Teorie-konteksty-interpretacje, red. K.Łeńska-Bąk i M. Sztandara, Opole 2009.

Kino i twarda rzeczywistość, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 75-76.

Kino: pytanie rzeczy, „Kwartalnik Filmowy” 2011, nr 74.

Kinowa transcendencja czasu, „Przegląd Kulturoznawczy” 2015, nr 2 (24).

Lęk przed sobą. „Pętla” Wojciecha Jerzego Hasa wobec „Pojęcia lęku” Sørena Kierkegaarda, (w:) Anatomia strachu: strach, lęk i ich oblicza we współczesnej kulturze, Kraków 2017.

Między mitem i historią jest realność zła, „Kwartalnik Filmowy” 2012, nr 77-78.

Obiektywizm subiektywnych pragnień. Transcendencja zmysłowości w „Uczcie Babette” Gabriela Axela, „Kwartalnik Filmowy" 2009, nr 66.

Obraz czasu w samotności. „Pętla” Wojciecha Jerzego Hasa, „Kwartalnik Filmowy" 2003,       nr 43.

Odsłanianie możliwości. O szczególnej tendencji rozwoju kina, „Kultura Popularna" 2003,     nr 1.

Odżywianie ciała - ożywianie ducha? Filmowe wizualizacje, (w:) Pokarmy i jedzenie w kulturze. Tabu, dieta, symbol, red. K. Łeńska-Bąk, Opole 2007.

Pozbawiona istoty śmierć. Domknięcie tryptyku Iwaszkiewicza-Wajdy, „Ethos" 2010, nr 1 (89).

Pragnienie utopii w najlepszym z możliwych światów. Ideowy dylemat „Solaris” Stanisława Lema wobec filmowych przedstawień Andrieja Tarkowskiego i Stevena Soderbergha, „Przegląd Kulturoznawczy” 2016, nr 3 (29).

Rozpacz racjonalisty. Wokół filozoficznych wymiarów myśli Siergieja Eisensteina, (w:) Studia z filozofii filmu, red. A. Zalewski, „Principia. Pisma Koncepcyjne z Filozofii i Socjologii Teoretycznej", t. XXVI, Kraków 2000.

„Urealnienie” ideału. „Przenicowany świat” Arkadija i Borisa Strugackich w adaptacji filmowej Fiodora Bondarczuka, (w:) Od Puszkina do Brodskiego: adaptacje literatury rosyjskiej, Kraków 2017.

W poszukiwaniu siebie: kino wobec teatru, (w:) Między filmem a teatrem, red. S. Bobowski, M. Lesiak, M.Różewicz, Wrocław 2012.

Żyć tylko śmiercią. Kierkegaardowskie myślenie rozpaczy jako sensotwórcza płaszczyzna „Melancholii” Larsa von Triera, (w:) Kino, film, psychologia, Kraków 2017.