Inne: stypendia, wydarzenia, projekty

MOST

 

Program Mobilności Studentów i Doktorantów MOST to program wymiany studentów i doktorantów polskich uczelni. Funkcjonuje od 1999 r. i w swoich założeniach nawiązuje do europejskiego systemu kształcenia w ramach programu ERASMUS. Koordynatorem Programu jest Uniwersytecka Komisja Kształcenia (UKK). Udział w programie jest bezpłatny i niezależny od formy studiów. Warunki studiowania w programie określa Regulamin Programu Mobilności Studentów i Doktorantów MOST, który można znaleźć poniżej oraz na oficjalnej stronie programu most.amu.edu.pl/index.php/strona-glowna.

 

 

 

 

 

 

 

............................................................................................................................

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ zaprasza na

 

Wykład prof. Warrena Bucklanda oraz prof. Agnieszki Piotrowskiej

 

Gone Girl is not Marnie

The Nasty Woman in Contemporary Female-Centred Film

 

10 czerwca (poniedziałek), godz. 13.15

sala 2.115 WZKiS UJ (ul. Łojasiewicza 4)

 

 

Czy w (pozornie) feminizującym się kinie współczesnym mamy do czynienia z faktyczną zmianą pozycji kobiety? Najnowsze wizerunki kobiet podważają, czy raczej ugruntowują patriarchalną wizualność i narrację? Prof. Warren Buckland (Oxford Brookes University) i prof. Agnieszka Piotrowska (University of Bedfordshire) odpowiedzą na te pytania podczas porównawczej analizy filmów Marnie (1964) Alfreda Hitchcocka i Zaginiona dziewczyna (2014) Davida Finchera.

 

Między bohaterką Marnie a Amy Dunne z Zaginionej dziewczyny istnieje wiele podobieństw. Podczas pierwszej części wykładu prof. Warren Buckland szczegółowo zanalizuje te analogie, odwołując się dwóch interpretacji Marnie – autorstwa Laury Mulvey oraz Raymonda Belloura. W tym kontekście rozpatrzona zostanie także konstrukcja bohaterki Zagubionej dziewczyny: jej obrazowanie, funkcja fabularna oraz związana z nią trajektoria narracji. W drugiej części spotkania prof. Agnieszka Piotrowska także odwoła się do spostrzeżeń Laury Mulvey, skupiając się jednak na szczególnym typie postaci kina współczesnego – „złej/wstrętnej kobiecie” [nasty woman], która podważa zwyczajowe struktury władzy przedstawione w kinowym mainstreamie. Postać Amy można zatem traktować metaforycznie – jako uosobienie kobiecego gniewu, który skutkuje przewartościowaniem stosunków władzy oraz odwróceniem narracyjnej sprawczości.

 

Warren Buckland – wykładowca historii i teorii filmu na Oxford Brookes University w Wielkiej Brytanii. Autor i redaktor wielu publikacji filmoznawczych, m.in. Wes Andersons Symbolic Storyworld (2019), Hollywood Puzzle Films (red., 2014), Film Theory: Rational Reconstructions (2012), Puzzle Films: Complex Storytelling in Contemporary Cinema (red., 2009), Studying Contemporary American Film (2002, wspólnie z Thomasem Elsaesserem), oraz The Cognitive Semiotics of Film (2000).

 

Agnieszka Piotrowska – brytyjska reżyserka i filmoznawczyni polskiego pochodzenia. Wykłada teorię oraz praktykę filmową na University of Bedfordshire w Wielkiej Brytanii. Znana w szczególności z dokumentu Married to the Eiffel Tower (2008) opowiadającego o kobietach, których obiektem miłości są przedmioty. Interesuje się psychoanalizą i związkami filozofii i filmu. Jest autorką książek Psychoanalysis and Ethics in Documentary Film (2014), Black and White: Cinema, Politics and the Arts in Zimbabwe (2017) oraz The Nasty Woman and the Neo Femme Fatale in Contemporary Cinema (2019).

 

 

Wykład zostanie przeprowadzony po angielsku.

Wstęp otwarty.

 

 

 

Archiwum:

 

 

 

 

Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ oraz czasopismo „Ekrany” zapraszają na:

 

Wykład prof. Thomasa Elsaessera

 

Mind-Game or Thought-Experiment:

The Ontology of Cinema in the 21st  Century

 

26 marca (wtorek), godz. 15.00, sala 2.115 WZKiS UJ (ul. Łojasiewicza 4)

 
   

Wykład Mind-Game or Thought-Experiment: The Ontology of Cinema in the 21st  Century poświęcony zostanie zjawisku „filmów gier umysłowych”. Do czego służą mind-game films? Czy obecne w nich światotwórcze labirynty, czasowe paradoksy i psychopatologiczne postaci są pasem transmisyjnym dla wyzwań współczesnego świata? Zjawisko to jest przebrzmiałym już trendem czy raczej wyraźnym fenomenem redefiniującym relacje kina i widza w XXI-wiecznej kulturze cyfrowej? Po wykładzie rozmowę z Thomasem Elsaesserem poprowadzi Barbara Szczekała.

 

Thomas Elsaesser – światowej sławy filmoznawca i medioznawca. Autor ponad 200 publikacji z zakresu historii filmu, teorii i archeologii kina, wykładał na uniwersytetach w Nowym Jorku, Los Angeles, Amsterdamie, Berlinie i Wiedniu. Jako przedstawiciel tzw. Nowej Historii Filmu zajmuje się kinem w ujęciu transmedialnym, dalece wykraczającym poza tekstualne analizy dzieł filmowych. W polu jego zainteresowań badawczych znajdują się m.in.: pamięć i trauma w kinie niemieckim, filmowa nostalgia i kinofilia, nowe praktyki odbiorcze, gry narracyjne w kinie, sztuka nowych mediów, found footage, technologiczna prehistoria kina oraz związki filmu i galerii sztuki. W 2015 roku w polskim przekładzie ukazała się Teoria filmu. Wprowadzenie przez zmysły, której Elsaesser jest współautorem, a w zeszłym roku Kino – maszyna myślenia. Refleksje nad kinem epoki cyfrowej – zbiór jego najważniejszych artykułów poświęconych zagadnieniom kina współczesnego.

 

Wykład i rozmowa zostaną przeprowadzone po angielsku.

Wstęp otwarty.

 

............................................................................................................................

 

 

Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ oraz czasopismo „Ekrany” zapraszają na:

 

 

Projekcję filmu Repented i spotkanie z prof. Agnieszką Piotrowską

 

The Nasty Woman and "Repented" – translating (postcolonial) anger into a multi-layered fiction

 

25 marca (poniedziałek), godz. 15.00, sala 2.107 WZKiS UJ (ul. Łojasiewicza 4)

 

 

Tematem spotkania będzie kobiecy gniew. Jakie formy oporu wobec patriarchatu przejawia współczesne kino i czy wpływają one na rzeczywistość pozafilmową? W jaki sposób kobiecy gniew, znajdujący swój wyraz we współczesnych filmach i filtrowany przez twórczość kobiet, może przyczynić się do projektowania lepszej przyszłości? Spotkanie The Nasty Woman and "Repented" – translating (postcolonial) anger into a multi-layered fiction będzie koncentrować się kwestiach postkolonialnych i feministycznych. Q&A po seansie filmu będzie moderował prof. Thomas Elsaesser. 

 

Repented (2019, reż. Agnieszka Piotrowska, 46’) – eksperymentalny film nakręcony na postawie sztuki Stanleya Makuwe Finding Temeraire, którego akcja dzieje się w niegdyś tętniącej życiem opuszczonej górniczej osadzie w Zimbabwe. Główna bohaterka, Primrose, po odbyciu 25-letniej kary w więzieniu za zabicie swego nowo narodzonego dziecka w zrywie psychotycznego epizodu, odnajduje byłego kochanka i ojca zamordowanego przez siebie dziecka, aby się z nim skonfrontować.

 

Agnieszka Piotrowska – brytyjska reżyserka i filmoznawczyni polskiego pochodzenia. Znana w szczególności z dokumentu Married to the Eiffel Tower (2008) opowiadającego o kobietach, których obiektem miłości są przedmioty, a nie ludzie. Interesuje się psychoanalizą i związkami filozofii i filmu. Jest autorką książek Psychoanalysis and Ethics in Documentary Film (2014), Black and White: Cinema, Politics and the Arts in Zimbabwe (2017) oraz The Nasty Woman and the neo femme fatale in contemporary cinema (2019). Pracuje na University of Bedfordshire.

 

Wykład i rozmowa zostaną przeprowadzone po angielsku. Film wyświetlony zostanie w oryginalnej wersji anglojęzycznej, z angielskimi napisami.

Wstęp otwarty.

 

...........................................................................................................................

II ZJAZD FILMOZNAWCÓW I MEDIOZNAWCÓW

Dyskursy widzialności”

810 grudnia 2016 roku, Kraków

 

Organizatorzy:

Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami

http://ptbfm.org/ii-zjazd/

Katedra Mediów i Badań Kulturowych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie

Instytut Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

 

 

 OPIS OGÓLNY

W czerwcu 2013 roku, z inicjatywy prof. Andrzeja Gwoździa, odbył się w Kamieniu Śląskim I Zjazd Filmoznawców i Medioznawców. Rozpoczęte wówczas prace nad powołaniem Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami zostały sfinalizowane dwa lata później w 2015 roku. Celem Towarzystwa, jak zostało to ujęte w Statucie, jest: prowadzenie i wspieranie badań nad wszelkimi – historycznymi i współczesnymi – formami filmu, kina, mediów, sztuk i widowisk audiowizualnych, rozwijanie i upowszechnianie wiedzy o filmie, kinie, mediach, sztukach i widowiskach audiowizualnych oraz prowadzenie działalności edukacyjnej, wreszcie stymulowanie współpracy i dyskusji naukowej, również międzynarodowej, między badaczami z różnych ośrodków naukowych. Jednym ze sposobów realizacji wymienionych celów jest organizowanie zjazdów i konferencji naukowych.

 

Chcielibyśmy zaprosić Państwa do udziału w II Zjeździe Filmoznawców i Medioznawców organizowanym pod auspicjami nowo powstałego Towarzystwa. Z uwagi na fakt, że naszą intencją jest również integrowanie środowiska polskich badaczy nad filmem i mediami oraz stworzenie platformy do dalszej współpracy przy wykorzystaniu struktur Towarzystwa, chcielibyśmy zachować otwartą formułę tematyczną. Hasło przewodnie Zjazdu – „Dyskursy widzialności” – prosimy traktować możliwie szeroko i inkluzywnie.

 

Harmonogram zjazdu http://ptbfm.org/ii-zjazd/

 

Wykłady plenarne:

CZWARTEK 8 grudnia 2016

Prof. Karl Sierek, Uniwersytet w Jenie: Obrazy zdolne do przemawiania. „Wiarygodna kinematografia” Martina Bubera

 

Uczestnictwo w percepcji obrazów i dźwięków wykracza daleko poza samo postrzeganie wzrokowe i słuchowe. Nawiązuje ono do wspólnotowego współodczuwania, głęboko osadzonego w antropologicznym ukonstytuowaniu człowieka. Pytanie o tego rodzaju uczestnictwo, oparte na cielesnych afektach i odruchach, nie zostało adekwatnie wyjaśnione przez znane, obowiązujące teorie wizualności i postrzegania wzrokowego, dlatego poszukuje się innych koncepcji i teorii, które byłyby przydatne w próbach dokonania takiej analizy.

W wykładzie zostaną przedstawione i przeanalizowane dwa projekty jednego ze znanych filozofów, mających istotny wkład w rozważania nad kwestią zaangażowania percepcyjnego – austriackiego myśliciela, pochodzenia żydowskiego Martina Bubera. Pierwszy z projektów wynika z ustanowienia przez Bubera trzech różnych rodzajów procesu postrzegania: obserwowania, oglądania oraz pojmowania (Innewerden). Projekt ten uzmysławia przejście od sfery tego, co widzialne do tego, co wypowiadalne i wprowadza koncepcję tzw. obrazów wywołujących ekscytację [Erregungsbilder].  Wynika natomiast z próby opisu cielesnego doświadczenia w procesie postrzegania, opierającego się na szczególnej, dialogicznej relacji między postrzegającym oraz obrazem – relacji spotkania. Kolejna część wykładu dotyczy drugiego z prezentowanych projektów Bubera – koncepcji przestrzeni procesu percepcyjnego. Została ona przedstawiona w dwóch dziełach filozofa: w „Zwiesprache” [praca nie tłumaczona na język polski] oraz w traktacie „Ja i Ty” [niem. Ich und Du, w Polsce wydane pod tytułem: „Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych]. Dotyczy ona sposobu istnienia obrazów w przestrzeni medialnej, rozwijając kategorię „wiarygodnej kinematografii” – serii obrazów prezentowanych poprzez myśli – której sformułowanie przez Bubera zbiegło się w czasie z premierami wielkich dzieł kina lat 20. XX wieku, takich jak „Faust” czy dwie części „Nibelungów”. Wiąże się natomiast z koncepcją obrazów wywołujących ekscytację, których przykładem są ruchome obrazy kinowe, przykuwające do ekranu.

Obie propozycje teoretyczne Bubera stanowią interesujący wkład do rozważań nad procesami percepcyjnymi, podejmowanymi przez antropologię filmu i mediów. Warto je przywołać dzisiaj jako uzupełnienie, a być może wręcz alternatywę dla badań kognitywistycznych i neurobiologicznych.         


 

SOBOTA 10 grudnia 2016

Prof. dr hab. Piotr Francuz, Katolicki Uniwersytet Lubelski: Magiczne medium

 

Jednym z ciekawszych odkryć w dziedzinie szeroko rozumianego medioznawstwa było przesunięcie akcentu z poszukiwania odpowiedzi na pytanie „co media robią z odbiorcą?”, na pytanie „co odbiorca robi z mediami?”. Jednak, moim zdaniem, najciekawsze dzieje się między, na styku dzieła i odbiorcy, czyli właśnie w przestrzeni medium. Jeżeli mówimy, że film, książka lub obraz są medium to dlatego, że ich struktura wytwarza specyficzne warunki odbioru konkretnych dzieł. Struktura medium w określony sposób pobudza umysł/mózg odbiorcy, z wszystkimi tego zamierzonymi i niezamierzonymi skutkami, zarówno dla dzieła, jak i jego odbiorcy. Warto jednak pamiętać, że - z jednej strony - ludzki umysł ma ograniczone możliwości przetwarzania danych percepcyjnych. Z drugiej zaś - stale dąży do ich uspójniania z własnym doświadczeniem, wytwarzając nowe stany. Dysponuje także sporą ilością mechanizmów gotowych, aby wg utrwalonych przepisów nadać specyficzny sens każdej nowej danej docierającej do niego za pośrednictwem zmysłów. W ramach wykładu chciałbym skoncentrować się na czterech mechanizmach umysłowych podrażnionych przez dzieło audiowizualne w przestrzeni medium: percepcji, wyobraźni, pamięci i kreatywności.

 

 

Sobota, 10 grudnia, 12.15-12.45

Prezentacja Narodowego Centrum Kultury (Z LOGO)

Narodowe Centrum Kultury Filmowej to zaplanowane jako centralne w Polsce i unikatowe w tej części Europy miejsce dla wszystkich zainteresowanych światem filmu i kulturą audiowizualną. Zlokalizowane w wyjątkowej przestrzeni zrewitalizowanej elektrociepłowni EC1 – w sercu Nowego Centrum Łodzi, na przestrzeni kolejnych 3 lat udostępni dla odwiedzających korzystające z najnowocześniejszych form wystawienniczych ekspozycje opowiadające o przemianach technik audiowizualnych, realizacji produkcji filmowych i historii kina polskiego. Znajdzie się tu także 3-salowe kino i ultranowoczesna biblioteka filmowa, a stałe i czasowe wystawy uzupełni szerokie spektrum działań edukacyjnych.

 

 

 

Wieczór autorski – o kinie, fotografii, mediach w polskich publikacjach

 

Piątek 9 grudnia 2016, 19.00-21.00, Uniwersytet Pedagogiczny, ul. Podchorążych 2, Aula A1

 

Koordynator spotkania: Dawid Rydzek, doktorant w Instytucie Sztuk Audiowizualnych UJ


Wieczór autorski to okazja do poznania najnowszych publikacji w języku polskim poświęconych szeroko rozumianej kulturze wizualnej, kinu, fotografii oraz mediom. Zaproszeni autorzy będą dyskutować o interesujących ich zagadnieniach i sposobach, w jaki można – czy trzeba jej badać we współczesnych kontekstach naukowych, technologicznych, kulturowych.

 

 

Komitet Organizacyjny Zjazdu

Przewodniczący: prof. dr hab. Bogusław Skowronek, Prorektor ds. kształcenia (Uniwersytet Pedagogiczny)

Zastępczyni: dr hab. Małgorzata Radkiewicz, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński)

 

Członkowie:

prof. dr hab. Krzysztof Loska (Uniwersytet Jagielloński)

prof. dr hab. Agnieszka Ogonowska (Uniwersytet Pedagogiczny)

dr Patrycja Włodek (Uniwersytet Pedagogiczny)

dr Agnieszka Walecka-Rynduch (Uniwersytet Pedagogiczny)

Sekretarz:  mgr Filip Nowak (Uniwersytet Jagielloński)

Księgowa Zjazdu: mgr Elżbieta Wilkosz

............................................................................................................................

wykład prof. Scotta Rettberga

Instytut Kultury UJ, Instytut Sztuk Audiowizualnych UJ, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej zapraszają na wykład

 

prof. Scotta Rettberga (University of Bergen)

 

Interrogating Realities: Combinatory Poetics and Expanded Cinema

 

Wprowadzenie: dr Anna Nacher (Instytut Sztuk Audiowizualnych), dr Piotr Marecki (Instytut Kultury)

 

Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej, Łojasiewicza 4, 2. października (piątek), godz. 9.45, s. 0.215

 

Scott Rettberg, amerykański artysta i wykładowca, profesor na Universytecie w Bergen, założyciel Electronic Literature Organization, autor literackich hipertekstów, generatorów poetyckich, narracji lokacyjnych i wlepkowych oraz - ostatnio - projektu Hearts and Minds: The Interrogations: aplikacji na system poszerzonej wirtualnej rzeczywistości CAVE 2, poświęconej problemowi przesłuchań więźniów w amerykańskich obozach jenieckich w Iraku i Afganistanie. Jednym z najbardziej omawianych utworów autora, napisanym wraz z Williamem Gillespie, Dirkiem Strattonem i Frankiem Marquardtem jest The Unknown (1999), imponująca objętościowo, hipertekstowa powieść drogi, będąca metatekstową, postmodernistyczną parodią "poważnego hipertekstu" spod znaku Storyspace.  Duch pracy zespołowej i zderzanie literatury z happeningiem charakteryzują kolejne projekty Rettberga, m.in powieść wlepkową Implementation (2006) napisanej wspólnie z Nickiem Montfortem czy Katastrofetrilogien (2011, z Rodrickiem Cooverem). Rettberg jest także autorem generatora poezji Frequency (2009), napisanego w języku Ruby i eksplorującego poetycki potencjał 200 najbardziej popularnych słów w języku angielskim. Przełamujące granice literatury, pisane z myślą o wykonaniu na żywo, prezentacji w galerii i interakcji z publicznością prace Scotta Rettberga pokazywane były na wielu artystycznych imprezach i w galeriach sztuki, m.in w Beall Center w Irvine California, Slought Foundation w Filadelfii, w The Krannert Art Museum na Uniwersytecie Illinois oraz na festiwalach Electronic Literature Organization na całym świecie. Scott Rettberg jest założycielem i pierwszym szefem Electronic Literature Organization, liderem i koordynatorem grantu HERA, przyznanego przez Fundację Rockefellera, przewodniczy też międzynarodowemu projektowi badawczemu ELMCIP (Electronic Literature as a Model of Creativity and Innovation in Practice).