Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Pomiń baner

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

dr hab. Łucja Demby, prof. UJ

dr hab. Łucja Demby, prof. UJ

lucja.demby@uj.edu.pl

 Profesor nadzwyczajny w Katedrze Teorii i Antropologii Filmu. Doktorat (pod kierunkiem prof. Alicji Helman) z zakresu francuskiej teorii filmu (Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej). Stopień doktora habilitowanego uzyskała w oparciu o rozprawę, będącą pierwszą w Polsce i na świecie monografią naukową twórczości reżyserskiej Nikity Michałkowa (Harmonia świata. Twórczość filmowa Nikity Michałkowa).

 Laureatka nagrody na międzynarodowym konkursie im. Filippo Sacchi, organizowanym przez Sindacato Nazionale Giornalisti Cinematografici Italiani w Rzymie. Laureatka kilku edycji konkursu Towarzystwa Asystentów UJ na najlepsze publikacje naukowe; stypendystka Funduszu im. Adama Krzyżanowskiego oraz Rektorskiego Funduszu Stypendialnego.

 W Instytucie Sztuk Audiowizualnych pełniła przez wiele lat funkcję kierownika studiów wieczorowych, a następnie zaocznych. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami oraz Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, a także Komitetu Nauk o Sztuce Polskiej Akademii Nauk w Warszawie.

 W swoim dorobku posiada publikacje z zakresu teorii filmu (zwłaszcza francuskiej teorii psychoanalitycznej i teorii widza filmowego) oraz analizy i historii filmu, recenzje i analizy spektakli teatralnych, a także tłumaczenia z języka francuskiego (m.in. jednego z klasycznych w teorii kina tekstów Rolanda Barthesa, Wychodząc z kina). W ostatnich latach jej zainteresowania badawcze mają charakter w znacznej mierze interdyscyplinarny, sytuując się na pograniczu filmu, teatru i muzyki (m.in. związki filmu i teatru, rola muzyki w teatrze i filmie), a także serialu telewizyjnego. Interesuje się kulturą francuską.

 

Książki

  • Poza rzeczywistością. Spór o wrażenie realności w historii francuskiej myśli filmowej, Kraków 2002.
  • Harmonia świata. Twórczość filmowa Nikity Michałkowa, Kraków 2009.

Artykuły

  • Kino w zwierciadle psychoanalityka. Lacanowska „faza lustra" jako fundament wrażenia realności w kinie, „Estetyka i Krytyka" 2001, nr 1.
  • Obrazy twórcze, obrazy (nie)pamięci... O fascynacji obrazem filmowym, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 64.
  • O wrażeniu nieistnienia kina. Koncepcja kina mentalnego na przykładzie wybranych wątków z teorii filmu [w:] Kino, którego nie ma, pod red. P. Zwierzchowskiego, D. Wierskiego, Bydgoszcz 2013.
  • Geniusze i kabotyni. Mit artysty w „Z biegiem lat, z biegiem dni Andrzeja Wajdy” [w:] Między autentycznością a udawaniem: postawy twórcze w kulturze współczesnej, pod red. A. Kawalec, W. Daszkiewicza, Lublin 2013.
  • Ciągle taki mi się snuje dramat… Od "Wesela" Wyspiańskiego do "Wesela" Wajdy [w:] Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej, pod red. T. Lubelskiego, Kraków 2014.
  • W przestworzach muzyki, czyli o przekraczaniu granic. Twórczość teatralna Piotra Salabera [w:] Czasy-Muzyka-Twórcy na Pomorzu i Kujawach, pod red. M. Zielińskiego, Bydgoszcz 2014.
  • O wyższości Rancza nad Małyszem? Fenomen serialu Wojciecha Adamczyka i jego recepcja w prasie i Internecie [w:] Polskie seriale telewizyjne, pod red. P. Zwierzchowskiego, B. Gizy, J. Batesa, K. Kosińskiej, Bydgoszcz 2014.
  • Teoretyk filmu w świecie ruchomych obrazów. „Que reste-t-il du cinéma” Jacquesa Aumonta [w :] Film, telewizja i sztuki wizualne w dobie nowych mediów, pod red. M. Marczak, Olsztyn 2014.
  • “Reward comes, when you are not there”. The image of Catholicism and Buddhism in the TV series « Siła wyższa » [Higher Power] by Wojciech Adamczyk, «Studia Religiologica » 2018, t. 51, nr 2.
  • "Dziady" jako Mac Guffin. Spektakl Kazimierza Dejmka z perspektywy aktorów w filmie Marka Drążewskiego "Dziady" [w:] Rok 1968 - kultura, sztuka, polityka, pod red. P. Zwierzchowskiego, D. Mazur, J. Szczutkowskiej, Bydgoszcz 2019.
  • Zdalne kino. Samotność widza wobec zmysłowego charakteru recepcji filmu, „Kwartalnik Filmowy” 2020, nr 111.