MY NA FACEBOOKU
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
Widok zawartości stron
dr hab. Sebastian Jagielski
Adiunkt w Katedrze Historii Filmu Polskiego Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Zajmuje się historią kina polskiego ujmowaną z perspektywy teorii krytycznych. Wyróżniony w Konkursie im. Inki Brodzkiej-Wald na najlepszą pracę doktorską dotyczącą współczesności z dziedziny humanistyki (2013). Członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Filmem i Mediami.
Książki:
Przerwane emancypacje. Polityka ekscesu w kinie polskim lat 1968-1982, Universitas, Kraków 2021.
Maskarady męskości. Pragnienie homospołeczne w polskim kinie fabularnym, Universitas, Kraków 2013.
Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu, współred., Universitas, Kraków 2019.
Kino polskie jako kino transnarodowe, współred., Universitas, Kraków 2017.
Ciało i seksualność w kinie polskim, współred., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2009.
.
Artykuły (wybór)
Walka klas, czyli powrót wypartego, „Didaskalia” 2020, nr 159 (https://didaskalia.pl/pl/artykul/walka-klas-czyli-powrot-wypartego)
Melodramat, trauma i okrutny optymizm w „Jak być kochaną” Wojciecha Jerzego Hasa, w: Przygoda kina. Prace dedykowane Profesorowi Tadeuszowi Lubelskiemu, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, Universitas, Kraków 2019, s. 237-251.
Kino polskie w czasach transformacji, w: Historia kina, t. IV: Kino końca wieku, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2019, s. 985-1037.
Ekstatyczne eksplozje: Wajda, afekty i reparacja, „Teksty Drugie” 2018, nr 1, s. 343-357.
„Ida”, utrata i wstyd, „Kwartalnik Filmowy” 2018, nr 103, s. 6-24.
Before comming out: queer representations in contemporary Polish cinema, w: Conflict and controversy in small cinemas, red. J. Falkowska, K. Loska, Peter Lang, Berlin 2018, s. 125-139.
Dziewczyny, które gryzą: „Córki dancingu” jako kino buntu, „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 100, s. 126-144.
Queer fantasies: the camp prince, the diva, and Polish cinema in the interwar period, “Studies in European Cinema” 2017, nr 2, s. 118-133.
„Niech mnie wszyscy kochają”. Transnarodowe ciało Elżbiety Czyżewskiej, w: Kino polskie jako kino transnarodowe, red. S. Jagielski, M. Podsiadło, Universitas, Kraków 2017, s. 157-178.
„A właśnie że będę niemoralna”. Gwiazdy w kinie polskim okresu PRL-u, „Pleograf” 2016, nr 4 (http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/powrot-do-gwiazd/6/a-wlasnie-ze-bede-niemoralna-gwiazdy-w-kinie-polskim-okresu-prl-u/573).
Polska: nie tylko Kino Moralnego Niepokoju, w: Historia kina, t. III: Kino epoki nowofalowej, red. T. Lubelski, I. Sowińska, R. Syska, Universitas, Kraków 2015, s. 1165-1222.
The Splendour of Male Relationship. Andrzej Wajda’s „The Promised Land” as a buddy film, „Kwartalnik Filmowy” – Special Issue 2013, s. 37-66 (http://www.akademiapolskiegofilmu.pl/en/historia-polskiego-filmu/articles/the-splendour-of-male-relationship/15).
Performatywne identyfikacje, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83-84, s. 59-79.
„I Like Taboo”: Queering the cinema of Krzysztof Zanussi, „Studies in Eastern European Cinema” 2013, t. 4, nr 2, s. 143-159.
Teoria queer a kino polskie, „Przegląd Kulturoznawczy” 2012, nr 3 (13), s. 256-272.
(Melo)dramaty polskości. Naród i płeć w polskim filmie patriotycznym, w: Kino polskie jako kino narodowe, red. T. Lubelski, M. Stroiński, Ha!Art, Kraków 2009, s. 57-83.