prof. dr hab. Grażyna Stachówna

grazyna.stach@uj.edu.pl

Prowadzi badania związane z historią filmu powszechnego oraz polskiego, interesuje się kulturą popularną. W ISzA wykłada historię filmu powszechnego, analizę dzieła filmowego, filmowe adaptacje dzieł literackich, prowadzi seminaria magisterskie i doktoranckie. Jest opiekunką Studenckiego Koła Naukowego Filmoznawców. Od 1994 roku przyznaje „Małgosię", prywatną nagrodę dla wyróżniających się studentów krakowskiego filmoznawstwa. Hobbies: Jańcioland, Sherlock Holmes, kino indyjskie. 

(fot. Wojciech Smolak)


 

Publikacje:

 

  Książki:

Roman Polański i jego filmy, Warszawa 1994.

Roman Polański od A do Z, Kraków 2002.

Niedole miłowania. Ideologia i perswazja w melodramatach filmowych, Kraków

2001.

100 melodramatów, Kraków 2000.

Władcy wyobraźni. Sławni bohaterowie filmowi, Kraków 2006.

 

Redakcja:

Autorzy kina europejskiego (z Joanną Wojnicką), Kraków 2003

Autorzy kina polskiego (z Joanną Wojnicką), Kraków 2004

Autorzy kina polskiego, t. 2 (z Bogusławem Zmudzińskim), Kraków 2007

Autorzy kina polskiego, t. 3 (z Bogusław Zmudziński), Kraków 2007

Nie tylko Bollywood (z Przemysławem Piekarskim), Kraków 2009

Bollywood – prawdy i mity, „Studia Filmoznawcze", Wrocław 2011

- Od Ramajany do Slumdoga. Filmowe adaptacje literatury indyjskiej, (z Tatianą Szurlej), Kraków 2015.

Redakcja naukowa:

Kinomitografia nowego milenium, red. Natalia Stysło, Jakub Przybyło, Wrocław

2013

 

Eseje w tomach zbiorowych (od 2007 roku):

Życie piosenkami pisane. Hollywoodzkie biografie Cole Portera, w: Biografistyka

filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów, red. Tadeusz Szczepański,

Sylwia Kolos, Toruń 2007, s. 119 – 132.

Henryk Kluba – mistrz filmowej ballady, w: Autorzy kina polskiego, red. Grażyna

Stachówna, Bogusław Zmudziński, Kraków 2007, t. 2, s. 129 – 155.

Socjalistyczne romanse, czyli gorzko-słodkie losy melodramatu w PRL-u, w: Kino

polskie: reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka, red. Konrad Klejsa,

Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Rabid, Kraków 2008, s. 353 – 364.

Claude Sautet. Lino, Michel, Yves i inni, w: Autorzy kina europejskiego, tom 4,

red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus, Kraków 2008, s. 175 – 192.

Curesy z miłością. „Obcy wśród nas" Sidneya Lumeta, w: Gefilte film. Wątki

żydowskie w kinie, red. Joanna Preizner, Kraków 2008, s.11 – 29.

Ecce omo – reklama według Pedra Almodóvara, w: Nowa audiowizualność –

nowy paradygmat kultury, red. Eugeniusz Wilk, Iwona Kolasińska-Pasterczyk,

Kraków 2008, s. 355 – 362.

Elon Langer liron – śpiew z szafy. „Daleko od okna" Jana Jakuba Kolskiego

w: Gefilte film Ii. Wątki żydowskie w kinie, red. Joanna Preizner, Kraków

2009, s. 141 – 157.

Bengalska love story – „Dewdas" literacki i filmowy, w: Nie tylko Bollywood, red.

Grażyna Stachówna, Przemysław Piekarski, Kraków 2009, s. 59 – 90.

Trzy europejskie kinematografie narodowe la belle époque – Francja, Wielka

Brytania, Włochy, w: Historia kina, tom 1, Kino nieme, red. Tadeusz Lubelski,

Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2009, s. 213 – 274.

Ułan i dziewczyna (i koń), w: Kino polskie jako kino narodowe, red. Tadeusz

Lubelski, Maciej Stroiński, Kraków 2009, s. 35 – 58.

M. Night Shyamalan – „Uwierzyć, że to wszystko ma sens", w: Mistrzowie kina

amerykańskiego. Współczesność, red. Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska, Kraków

2010, s. 473 – 494.

Persefona w podziemiach Palais Garnier, w: Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości, red. Maria Cieśla-Korytowska, Małgorzata Sokalska, Kraków

2010, s. 465 – 474.

Adaptacje „Krwi na piasku" Vincente Blasca Ibáñeza: Toréador en garde! – Toreadorze, uważaj!, w: Od Cervantesa do Pereza-Reverte'a, red. Alicja Helman,

Kamila Żyto, Warszawa 2011, s. 88 – 109.

Sny o miłości i urodzie życia, czyli polskie filmowe komedie romantyczne, w:

Polskie kino popularne, red. Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur, Bydgoszcz

2011, s. 94 – 107.

Francja lat trzydziestych: kino jako barometr, w: Historia kina, tom 2, Kino

klasyczne, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków

2011, s. 135 – 189.

Szkarłatna litera" – What meaning?, w: Adaptacje literatury amerykańskiej,

red. Rafał Syska, Kraków 2011, s. 13 – 32.

Jane Eyre" Charlotte Brontë: dziesięć filmowych wersji romansu guwernantki i

bigamisty, w: Od Jane Austen do Iana McEwana. Adaptacje literatury

brytyjskiej, red. Alicja Helman, Bartosz Kazana, Kino Rabid, Warszawa 2011,

s. 62 – 95.

Drogi pośród nocy" Krzysztofa Zanussiego i inne filmowe romanse polsko-

niemieckie, w: Polska i Niemcy. Filmowe granice i sąsiedztwa, red. Konrad

Klejsa, Wrocław 2012, s. 233 – 258.

Zapach kobiety": europejska i amerykańska recepta na filmową adaptację, w:

Od Boccaccia do Tabucchiego. Adpatcje literatury włoskiej, red. Artur

Gałkowski, Anna Miller-Klejsa, Warszawa 2012, s. 266 – 289.

W stalowych okowach konwenansu: „Effi Briest", w: Przestrzenie

intermedialności. Adaptacje literatury niemieckojęzycznej, red. Kalina

Kupczyńska, Magdalena Saryusz-Wolska, Wrocław 2012, s. 86 – 109.

Filmowe trudy Herkulesa, w: Prace Herkulesa – człowiek wobec wyzwań, prób i

przeciwności, red. Maria Cieśla-Korytowska, Olga Płaszczewska, Kraków

2012, s. 581 – 596.

Ptuszko w „Emalii", w: Pamięć kina, red. Andrzej Gwóźdź, Katowice 2013,

s. 120 – 144.

Filmowi Bracia Wybrzeża - "Kapitan Blood" Michaela Curtiza, w: Arcydzieła

klasycznego kina amerykańskiego, red. Łukasz A. Plesnar, Rafał Syska,

Kraków 2013, s. 107 - 125.

"Żelary" Kvêty Legátovej w reżyserii Ondreja Trojana - beskidzki melodramat, w:

Hrabal i inni. Adaptacje czeskiej literatury, red. Ewa Ciszewska, Ewelina

Nurczyńska- Fidelska, Łódź 2013, s. 191 - 204.

- Bitwa pod Grunwaldem (1960) Aleksandra Forda na kinowym ekranie

w: Conflikctus magnus apud Grunwald 1410. Między historią a tradycją. Materiały z międzynarodowej konferencji naukowej „Grunwald – Tannenberg – Žalgiris” zorganizowanej 20 – 24 września 2010 r. w Malborku i Krakowie, red. Krzysztof Ożóg, Janusz Trupinda, Malbork 2013, s. 363 – 375.

- Filmowa kariera jednego wiersza. „Miłość od pierwszego wejrzenia” Wisławy Szymborskiej po mandaryńsku, w: Od Mickiewicza do Masłowskiej. Adaptacje filmowe literatury polskiej, red. Tadeusz Lubelski, Kraków 2014, s. 402 – 411.

- Nie chcę tu być! – polska Wenecja piwniczna, w: Polsko-włoskie kontakty filmowe. Topika, koprodukcje, recepcja, red. Anna Miller-Klejsa, Monika Woźniak, Łódź 2014, s. 95 – 108.

- Śmiertelni bogowie z filmowego Olimpu, w: Olimp – ideał, doskonałość, absolut, red. Maria Cieśla-Korytowska, Iwona Puchalska, Kraków 2014, s. 505 -516.

- Dekalog cztery – list zza grobu, czyli pokusa kazirodcza, w: Kieślowski czyta Dekalog, red. ks. Marek Lis, o. Michał Legan, OSPPE, Opole 2014, s. 47 – 59.

- Archipelag martwego morza – „Trapez” (1984) Hieronima Przybyła, w: Polskie seriale telewizyjne, red. Piotr Zwierzchowski, Barbara Giza, John Bates, Karolina Kosińska, Bydgoszcz 2014, s. 103 – 112.

- „Krystyna córka Lawransa” Liv Ullmann. Wianek i krzyż, w: Od Ibsena do Aho. Filmowe adaptacje literatury skandynawskiej, red. Tadeusz Szczepański, Gdańsk 2014, s. 297 – 311.

- Smutek chasydów. „Kadosz” (1999) Amosa Gitaia, w: Współczesne kino izraelskie, red. Joanna Preizner, Kraków-Budapeszt 2015, s. 211 – 227.

- Klasztorna lekcja. „Śmierć prowincjała” Krzysztofa Zanussiego, w: Cierpienie i nadzieja w twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego. Tom jubileuszowy w 75. rocznicę urodzin i 45. rocznicę debiutu, red. ks. Andrzej Baczyński, ks. Michał Drożdż, Michał Legan OSPPE, Kraków 2015, s. 113 – 123.

- Serializowanie Sherlocka Holmesa, w: Seriale z różnych stron, red. Arkadiusz Lewicki, Jacek Grębowiec, Wrocław 2015, s. 13 – 35.

- Effi i Hanna – kobiety pod presją („Opowieść o Effi Briest”), w: Kino Hanny Schyguli, red. Andrzej Gwóźdź, Wrocław 2015, s. 279 – 294.

- Na hanyate, czyli rumuńsko-bengalska opowieść o miłości. Majtreji Mircei Eliadego i Mircea Maitreyi Devi, w: Od Ramajany do Slumdoga. Filmowe adaptacje literatury indyjskiej, red. Grażyna Stachówna i Tatiana Szurlej, Kraków 2015, s. 127 – 139.

- Amerykańskie sztuki teatralne w hollywoodzkim kinie, w: 25 lat Ogólnopolskich Konferencji Filmoznawczych. Borki – Radziejowice 1991-2015, Łódź 2015, s. 41 – 60.

- „Skóra, w której żyję” Pedra Almodóvara. Transmutacja powieści w filmową almodramę, w: Od de Laclosa do Collarda. Adaptacje literatury francuskiej, red. Alicja Helman, Patrycja Włodek, Gdańsk 2015, s. 235 – 245.

- Kino indyjskie, w: Historia kina, tom 3 : Kino epoki nowofalowej, red. Tadeusz Lubelski, Iwona Sowińska, Rafał Syska, Kraków 2015, s. 1223 – 1256.

Artykuły w czasopismach (m.in.):

W stylu punk. Pedro Almodóvar – wstęp do kariery,„Dialog" 2007, nr 2,

s. 138 – 155.

Małżeństwo z rozsądku na chińskim tle: „Malowany welon", „Studia

Filmoznawcze" 2008, nr 29, s. 73 – 88.

Casablanca, „Kino" 2009, nr 9, s. 63 – 67.

Czymże jest życie bez marzeń?" – filmowa twórczość Sanjaya Leeli Bhansaliego,

w: „Studia Filmoznawcze" 2011, nr 32, s. 35 – 46.

Uroki kinofilii. „Zagraj to jeszcze raz, Sam", „Opcje" 2011, nr 1 - 2, s. 46 – 51.

Listy Cyrana, chustka Desdemony i róża upiora opery, „Kwartalnik Filmowy"

2011, nr 74, s. 153 – 164.

Hetman i carówna – polsko-rosyjskie romanse w cieniu wielkiej polityki. „Rok

1612" Władimira Chotinienki, „Historyka. Studia metodologiczne", tom XLI,

Warszawa 2011, s. 73 – 82.

To elementarne, mój drogi Watsonie!, „Kino" 2013, nr 7-8, s. 36 – 39.

Alberto Iglesias – nadworny kompozytor don Pedra, "EKRANy" 2013, nr 5,

s. 11 – 13.

- Kinowi Proteusze. Ciało jako narzędzie i środek artystyczny, „Kwartalnik Filmowy” 2013, nr 83 – 84, s. 117 – 127.

- Plecy Emila Janningsa „EKRANy” 2015, nr 2, s. 68 – 69.